Národní technické muzeum v Praze

Spitfire v Národním technickém muzeu v Praze (Česká republika)
Spitfire v Národním technickém muzeu v Praze (Česká republika)

Pokud máte rádi létání nebo vojenskou techniku první světové vojny, pak byste měli zavítat do pražského muzea s více než stoletou tradicí. V červenci roku 1908 totiž bylo založeno Národní technické muzeum, které dnes navštíví až čtvrt milionu lidí ročně! Najdeme ho na Praze 7 v Kostelní ulici, kromě historických letadel a militarií dokumentuje i historii železnice nebo architekturu dávných časů. Prostě vše v kostce, kořením je pak i sbírka Vojty Náprstka a dokumenty z cest Hanzelky a Zikmunda…

Tisíce různých unikátních předmětů, od astronomie až po rudné doly

Expozicí Národního technického muzea je dnes několik a detailně v nich nahlédneme do historie minulého století – a to jak v domácnosti, tak i v továrnách. Jednotlivé expozice dokumentují architekturu, dopravu, fotografii i život horníků nebo techniku používanou v domácnostech. Své místo tu má i televizní studio někdejší Československé televize nebo tiskařský lis, na němž se ukáže, jak se připravovaly časopisy a noviny v době před a poválečné.

Skutečnou perlou jsou pak některé automobily, jako například NW Präsident, vůbec první auto na českém území, stejně jako Tatra 80, patřící do majetku prvního československého prezidenta Masaryka. Nechybí však i pokročilejší Tatra 87, se kterou Hanzelka a Zikmund procestovali takřka celý svět, stejně jako vybrané letouny, které se zúčastnily bojů první světové války. Exponáty z původního majetku Vojty Náprstka dokumentují techniku v domácnostech, bonusem je pak i spoustu dobových fotografií. Zkrátka zajímavý zážitek pro celou rodinu!

Jak to chodilo v uhelném nebo rudném dole v padesátých letech minulého století? Expozice, které je doslova a do písmene živá, vám ukáže, jaké problémy každodenně potkávali horníci po celém Československu. Nakouknete i do historie kontaktních čoček, jednoho z největších československých vynálezů historie. Národní technické muzeum Praha je otevřeno celoročně kromě pondělků, obvyklá otevírací doba je mezi devátou a osmnáctou hodinou. Tři hodinky budou asi maximem, pokud sem půjdete s dětmi – ale pokud ne a objevíte svůj zájem v některé ze sbírek, možná se tu zdržíte i trochu déle. Rodinné vstupné je něco málo přes tři stovky, obvyklé vstupné lehce převyšuje dvousetkorunu, zlevněný lístek je pak za symbolickou stovku.

Zajděte si také do knihovny, jsou tu celé tisíce svazků

Součástí Národního technického muzea je i rozsáhlá knihovna věnovaná dějinám vědy a techniky na území ČR i dalších evropských krajin. Najdeme tu více než dvě stě tisíc svazků, nahlédnout do nich lze pouze prezenčně ve zdejší studovně, ale pro zájemce to může být skutečně atraktivní exkurze. Národní technické muzeum otevřeno v roce 2011 po dlouhé renovaci, která trvala skoro pět let. Jak se rekonstrukce povedla, můžete ostatně posoudit i sami…

Pravda, muzeí věnovaných technice najdeme v naší republice více, třeba i v Brně nebo Liberci. Žádné však není tolik komplexní, jako to pražské. Pro zajímavost, ukazuje přes všechnu svou rozlehlost jen asi šestinu ze všech svých sbírek! Národní technické muzeum si můžete také prohlédnout v naší fotogalerii anebo se podívat na krátké video.

Když se ale řekne Praha, měli bychom se podívat i jinam. Určitě za vidění stojí i Pražský hrad, sídlo několika králů i prezidentů v běhu staletí, kde se nabízí i možnost fotografie se zdejší symbolickou stráží po anglickém vzoru. V neposlední řadě se kromě Orloje nebo Lorety nabízí třeba i Království železnic, největší modelová železnice v naší zemi. Právě zde se můžete pokochat historií železnice i několika modelů, které zaujmou nejen nejmladší ročníky zamilované do páry a kolejí. 

Booking.com